aikataulu
Ti 13.5.
Työpaja 1 – Kohtaaminen ja yhteisön rakentaminen lukion liikunnanopetuksessa
Klo 11.00-12.00
Työpajassa pysähdytään tunnustelemaan, mikä on kohtaamisen ja yhteisön rakentamisen mahdollisuudet ja rajat lukion liikunnanopetuksessa. Työpajan tavoitteena on saada vertaistukea työn haasteisiin ja löytää välineitä kohtaamisen sekä nähdyksi, kuulluksi ja arvostetuksi tulemisen kokemusten edistämiseen. Työpaja koostuu yksilö- ja pienryhmätehtävistä sekä luento-osuuksista. Tommi Mäkinen on kouluttanut eri alojen ammattilaisia tunne- ja vuorovaikutustaidoissa ja yhteisöllisyyden rakentamisesta ja tutkii väitöskirjassaan näiden asioiden oppimista. / Tommi Mäkinen, yliopistonopettaja, väitöskirjatutkija, vuorovaikutuskouluttaja, Jyväskylän yliopisto
Työpaja 2 – Liikunnanopetuksen ajankohtaiset asiat
Klo 13.00-14.00
Työpajassa käydään läpi lukion liikunnanopetukseen vaikuttavia ajankohtaisia ja tulevaisuuden asioita sekä koulutuksen että Opetushallituksen näkökulmista. /Matti Pietilä, opetusneuvos, Opetushallitus ja Arja Sääkslahti, apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto
Liikunnan kampuskierros
Klo 14.00-16.00
Kierretään liikuntatieteellisen kampuksella ja liikuntatieteellisen henkilöstö kertoo kampuksen historiasta sekä nykytilanteesta sekä tilojen että opetuksen näkökulmista. /Arja Sääkslahti, apulaisprofessori, Jyväskylän yliopisto
Ke 14.5.
Työpaja 3 – Mäkelänrinteen lukio: Urheilulukion vinkit ja työkalut opiskelijoiden hyvinvointiin
Klo 9.00-10.00
Työpajassa tutustutaan toimintamalleihin, joilla tuetaan opiskelijoiden ja henkilökunnan jaksamista ja hyvinvointia sekä jaetaan eri lukioiden ajatuksia ja malleja koulun hyvinvointityöhön.
Kastellin lukion liikunnanopetuksen tarjotinmalli ja liikuntatuntijako-kokeilun kokemukset
Kastellin lukiossa liikunnanopetus on toteutettu pitkään liikuntatarjotin-periaatteella josta opiskelijat valitsevat 90 minuutin liikuntatunteja ja tunnit on sijoitettu pääasiassa keskelle päivää. Kastellin lukiossa kokeillaan lukuvuonna 2024 – 2025 jakaa osa liikuntatunneista lyhyempiin 45 minuutin pätkiin joita voi valita yhden tai kaksi peräkkäin ja näin on mahdollista hajauttaa liikuntaa laajemmin viikon ajalle. /Risto Keskitalo, liikunnanopettaja, Kastellin lukio
Työpaja 4 –Toiminnallinen opetus lukiossa
Klo 10.15-11.15
Työpajassa käydään läpi teoriaa sekä käytännön harjoituksia, miten toiminnallisuutta voidaan toteuttaa lukion oppitunneilla. Pääpaino on käytännön harjoituksissa, joista osallistujat voivat poimia vinkkejä omaan opetukseensa ja soveltaa niitä omissa aineissaan. / Susanna Takalo, yliopistolehtori, opettajakouluttaja, Oulun yliopisto ja Oulun seudun toiminnallisten menetelmien tutoropettajat