musiikki

musiikin työpajat

Ti 13.5.

Klo 10:45-12:00

Työpaja 1 – Musiikkiliikunnan iloa lukiolaisille

Miten hyödyntää musiikkiliikuntaa lukiolaisten opetuksessa? LUMOKE-hankkeen työpajassa musiikkiliikunnan Grand Old Lady Soili Perkiö johdattaa osallistujat mukaansatempaavaan tyyliinsä musiikin ja liikkeen, kuuntelun, improvisaation ja leikin kautta lähestymään musiikin muotoja ja rytmejä kehollisesti./ säveltäjä ja musiikkikasvattaja Soili Perkiö

Paikka: Musica / M103 Auditorio


Työpaja 2A – Sanat haltuun -rap-lyriikkatyöpaja

Atomirotta-yhtyeestä tutun Mikko Sarjasen rap-lyriikkatyöpajassa tutustutaan Lukukeskuksen rap-musiikin avulla nuorten lukemista ja kielitietoisuutta edistävään Sanat haltuun -toimintamalliin sekä etenkin lyriikasta ja tarinoista ammentaviin rap-musiikkipedagogiikan metodeihin. Tule kokeilemaan, miten rap-tekstejä yhdessä analysoimalla ja tekemällä luodaan onnistumisen tunteita musiikin ja tekstin parissa sekä mahdollistetaan nuorille kokemuksia nähdyksi tulemisesta ja oman äänensä esiin saamisesta! / muusikko, rap-artisti Mikko Sarjanen (Atomirotta, Notkea Rotta)

Paikka: Musica / M106 Boombox


Klo 11.00-12.00

Verkstad 1 – Röstvård för lärare – Äänenhuolto opettajalle, Heidi Kiviharju (tvåspråkigt svenska-finska,   kaksikielisesti suomi-ruotsi)

Heidi Kiviharju (MMus) håller en workshop där vi systematiskt går igenom sund röstanvändning, från anatomi till praktiska övningar som underlättar en bärande röst som inte tröttnar under dagens lopp. Efter workshopen har du en helhetsbild av hur rösten byggs upp, vilka yttre och inre faktorer som påverkar hur din röst mår, och hur kroppsmedvetenhet underlättar röstanvändning.

Och samma på finska:

Äänenhuolto opettajalle

Heidi Kiviharjun (MMus) työpajassa käymme systemaattisesti läpi terveellistä äänenkäyttö  anatomiasta käytännön harjoituksiin. Työpajan jälkeen saat kokonaiskuvan siitä, miten ääni rakentuu, mitkä ulkoiset ja sisäiset tekijät vaikuttavat äänesi tunteeseen ja miten kehotietoisuus helpottaa äänen käyttöä.

Paikka: Suvanto B349 (Lähde)


Klo 12:45-14:00

Työpaja 2B – Sanat haltuun -rap-lyriikkatyöpaja

Atomirotta-yhtyeestä tutun Mikko Sarjasen rap-lyriikkatyöpajassa tutustutaan Lukukeskuksen rap-musiikin avulla nuorten lukemista ja kielitietoisuutta edistävään Sanat haltuun -toimintamalliin sekä etenkin lyriikasta ja tarinoista ammentaviin rap-musiikkipedagogiikan metodeihin. Tule kokeilemaan, miten rap-tekstejä yhdessä analysoimalla ja tekemällä luodaan onnistumisen tunteita musiikin ja tekstin parissa sekä mahdollistetaan nuorille kokemuksia nähdyksi tulemisesta ja oman äänensä esiin saamisesta! / muusikko, rap-artisti Mikko Sarjanen (Atomirotta, Notkea Rotta

Paikka: Musica / M106 Boombox


Klo 14:30-16:00

Musiikin kampuskierros, Suomalainen musiikkikampus

Kampuskierroksella tutustutaan Jyväskylän Suomalaisen musiikkikampuksen tiloihin ja toiminnan sisältöihin. Suomalainen musiikkikampus on Ammattiopisto Gradian, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston muodostama musiikin, tanssin ja soveltavan taiteen kehittämisyhteisö, jossa opintopolun voi aloittaa jo vauvana ja edetä alan opinnoissa aina korkeakouluopintoihin ja tohtorinkoulutukseen saakka.

Musiikkialan ammattilaisille Suomalainen musiikkikampus tarjoaa ainutlaatuisen näköalapaikan alan musiikin pedagogiikkaan, tutkimukseen ja kehittämiseen. EduFutura Jyväskylä -yhteisön kautta asiantuntijuutta voidaan hyödyntää yli oppilaitosrajojen, ja se mahdollistaa opiskelijoille entistä joustavammat opinpolut ja ristiinopiskelut Gradiassa, Jamkissa ja Jyväskylän yliopistossa.

Musiikkikampuksen toimintaan kuuluu vuosittain yli 300 tapahtumaa. Musiikkikampus tekee tiivistä yhteistyötä oppilaitosten eri alojen, Keski-Suomen musiikin edistämissäätiön sekä musiikki- ja taidealan ammattiorganisaatioiden, kuten Jyväskylän kaupunginteatterin ja Jyväskylä Sinfonian kanssa.

Kierroksen vetäjä Jarmo Kivelä (Gradia). Kierroksen aloituspaikka Musican rakennuksen edestä.

Ke 14.5.

Klo 9:00-10:15

Työpaja 3 – Ryhmäyttäminen musiikin keinoin

Työpajassa tehdään Hannu Riskun johdolla ryhmäyttäviä musiikillisia pelejä ja leikkejä, joissa lauletaan, soitetaan, luodaan ja hassutellaan yhdessä. Harjoitukset pohjaavat improvisaatioteatterin ajatustapaan, jossa yksilösuoritusten sijaan huomio kiinnitetään ryhmän yhteiseen tekemiseen ja luovuuteen. Paras tapa ryhmäytyä on yhteinen tekeminen ja jaettu nauru. Harjoitteet ovat lempeitä, inspiroivia ja ryhmäyttäviä ja sopivat siirrettäviksi suoraan oppitunneille. / muusikko, improvisoija ja musiikinopettaja Hannu Risku (mm. Stella Polaris)

Paikka: Musica / M103 Auditorio


10.15 – 11.15

Verkstad 4 – Röstvård för lärare – Äänenhuolto opettajalle, Heidi Kiviharju (tvåspråkigt svenska-finska,   kaksikielisesti suomi-ruotsi)

Heidi Kiviharju (MMus) håller en workshop där vi systematiskt går igenom sund röstanvändning, från anatomi till praktiska övningar som underlättar en bärande röst som inte tröttnar under dagens lopp. Efter workshopen har du en helhetsbild av hur rösten byggs upp, vilka yttre och inre faktorer som påverkar hur din röst mår, och hur kroppsmedvetenhet underlättar röstanvändning.

Och samma på finska: Äänenhuolto opettajalle

Heidi Kiviharjun (MMus) työpajassa käymme systemaattisesti läpi terveellistä äänenkäyttö  anatomiasta käytännön harjoituksiin. Työpajan jälkeen saat kokonaiskuvan siitä, miten ääni rakentuu, mitkä ulkoiset ja sisäiset tekijät vaikuttavat äänesi tunteeseen ja miten kehotietoisuus helpottaa äänen käyttöä.

Paikka: Suvanto B349 (Lähde)


Klo 10:30-11:45

Työpaja 4 – Kulttuuri ja perintö musiikintunneilla – kuka saa tehdä ja mitä?

Mitä tapahtuu musiikintunneilla vuonna 2025? Kuka saa ja voi opettaa saamelaista musiikkia, lauletaanko musiikintunneilla virsiä, miten viitata sukupuoliin kuoromusiikin stemmajaoissa ja voiko koulun juhlissa soittaa gospelia? Tule osallistumaan keskusteluun! / musiikin ja filosofian opettaja Hanna Mauro (Sibelius-lukio), muusikko, rap-artisti Áilu Valle sekä äänitaiteilija ja kulttuurisen äänentutkimuksen dosentti (Turun yliopisto) Taina Saarikivi

Paikka: Musica / M106 Boombox

PAJOJEN PITÄJÄT

Hannu Risku, muusikko, improvisoija ja musiikinopettaja (mm. Stella Polaris)

Hannu Risku on improvisaatioteatteri Stella Polariksen jäsen, improvisoija ja muusikko sekä Porvoossa toimiva peruskoulun musaope, jonka intohimona ovat impromusikaalit sekä suusta päässeet sammakot.

Risku on toiminut muusikkona ja säveltäjänä lukuisissa teatteri-, sirkus- ja tanssiesityksissä sekä tv-ohjelmissa ja soittanut useissa erityylisissä yhtyeissä (mm. Paukkumaissi, Sound & Fury, Kiikka-Iisakki, Soul Sisters, Shava, Hanuman Orkestra, Hay & Stone, Pepa Päivinen & Hannu Risku duo, Kirjava lintu). Hän on kouluttanut improvisaatiota muun muassa Teatterikorkeakoulussa, useissa ammattiteattereissa, Sibelius-Akatemiassa ja Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Riskun taiteellisessa työssä improvisaation filosofia on aina keskeisellä sijalla.

Soili Perkiö, säveltäjä ja musiikkikasvattaja (mm. Taideyliopiston Sibelius-Akatemia)

Moneen kertaan työstään palkittu musiikkikasvattaja Soili Perkiö on tehnyt merkittävän uran pedagogina, lastenmusiikin säveltäjänä, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen lehtorina, luennoitsijana, oppimateriaalien tuottajana sekä esittävänä ja luovana taiteilijana. Hän on säveltänyt lauluja kymmeniin eri julkaisuihin ja äänitteisiin 1980-luvulta alkaen, ollut mukana kirjoittamassa ja toimittamassa kymmeniä alansa oppikirjoja, tehnyt tilaussävellyksiä sekä säveltänyt musiikkia näyttämölle ja tanssi- ja liikuntaesityksiin. Perkiö on tunnettu myös monipuolisena esiintyvänä taiteilijana, ja vuosikymmenten varrella häntä on kuultu ja nähty niin konserttilavoilla, radiossa kuin useissa televisio-ohjelmissakin.

Vuonna 2009 yhdessä Hannele Huovin kanssa Lastenkulttuurin valtionpalkinnolla palkittu Perkiö on kehittänyt vuosikymmenten ajan lapsilähtöistä musiikkikasvatusta ja muistuttanut, että musiikki ja tanssi ovat ihmisessä läsnä jo ennen syntymää. Perkiölle keskeisiä elementtejä ovat tarinat, laulu, kuuntelu, rytmi, tanssi, sointivärit, improvisaatio sekä luovuus kaikissa muodoissaan. Nämä elementit kulkevat punaisena lankana hänen kaikessa työssään ja tuotannossaan. Perkiölle tärkeää on myös yhteisöllinen energia, joka vaikuttaa niin musiikissa kuin ihmisten ja kulttuurien välillä.

Kuva: Pertti Nisonen

Áilu Valle, muusikko, rap-artisti

Áilu Valle on Inarissa vaikuttava ja ympäri maailmaa keikkaileva rap-artisti, joka räppää pohjoissaameksi, suomeksi ja englanniksi. Hän on julkaissut kolme pohjoissaamenkielistä sooloalbumia, joiden aihepiirit pyörivät saamelaisen perinteisen elämäntavan ja filosofian vaalimisen sekä kapitalismikriittisen paatoksen välillä. Luontoarvot, luonnon monimuotoisuuden tärkeys ja holistinen maailmankatsomus ovat Vallen kappaleiden keskiössä. Koulutukseltaan Valle on opettaja ja kokee räppäämällä toimivansa myös pohjoissaamen kielen elvyttämiseksi. Vallelle myönnettiin Lastenkulttuurin Valtionpalkinto vuonna 2019 (Taiteen edistämiskeskus) sekä Vuoden parhaan biisinkirjoittajan / säveltäjän palkinto vuonna 2020 (Sámi Music Awards ja Norjan TONO). Valle on työskennellyt myös Yle Ođđasat -uutisankkurina, uutistoimittajana radiossa ja TV:ssä, pohjoissaamenkielen opettajana, tulkkina, kääntäjänä, näyttelijänä ja ääninäyttelijänä.

Taina Saarikivi (FT), äänitaiteilija ja kulttuurisen äänentutkimuksen dosentti (Turun yliopisto)

Saarikivi on kiinnostunut erityisesti ihmisäänistä (hengityksestä huutoon), kaupunkiäänistä, erilaisten materiaalien soinneista sekä moottori- ja konekohinoista. Hänen viimeaikaisiin äänitöihinsä sisältyy radioteoksia, installaatioita ja kenttä-äänityssävellyksiä. Saarikivi on tehnyt kokeellisia radiofonioita ja ääni-installaatioita sekä tutkinut Kaija Saariahon huilumusiikkia, muusikkoutta, äänittämisen autoeroottisuutta ja hiljaisuutta.

Kuva: Ronya Hirsma

Hanna Mauro, musiikin ja filosofian opettaja (Sibelius-lukio)

Hanna Mauro on tällä hetkellä Sibelius-lukiossa työskentelevä musiikin ja filosofian opettaja. Hän on valmistunut Sibelius-Akatemiasta ja Helsingin yliopistosta ja opettanut ennen Sibelius-lukiota Tikkurilan lukiossa, Lumon lukiossa, Hiekkaharjun alakoulussa, Peltolan yläkoulussa ja Munkkivuoren alakoulussa. Hänen kiinnostuksen kohteitansa on mm. skandinaavinen kansanmusiikki, ortodoksinen kirkkolaulu, yhteiskunnallinen tasa-arvo, estetiikan kysymykset taiteen voimasta ja vaikuttavuudesta, sekä erilaiset kielet ja kulttuurit.

Mikko Sarjanen, muusikko, rap-artisti (Atomirotta, Notkea Rotta)

Atomirotta- ja Notkea Rotta -yhtyeistä tutun, Vuoden Itä-Helsinki 2012 -palkinnolla Notkean Rotan kanssa palkitun laulaja ja räppäri Mikko Sarjasen artistiura alkoi samaan aikaan, kun suomenkielinen rap-musiikki teki ensimmäisiä läpimurtoja valtakulttuuriin. Ennen kuin muusikon ura vei voiton, Sarjanen opiskeli kotimaista kirjallisuutta Helsingin yliopistossa. Nyt Sarjasen sanat taipuvat riimeiksi Atomirotta-yhtyeen hittejä sanoittaessa ja kirjoittamisesta on tullut hänelle työ.

Sarjanen on mukana Lukukeskuksen vuonna 2016 käynnistämässä Sanat haltuun -toimintamallissa, jonka tavoitteena on löytää uusia opetusmetodeja ja lähestymistapoja nuorten lukutaidon vahvistamiseksi ja kiinnostuksen lisäämiseksi kirjallisuutta ja lukemista kohtaan. Hän vastaa hankkeen opetusmateriaaleissa sekä nuorille järjestämissä työpajoissa rap-lyriikan analysoimisesta ja musiikillisesta sisällöstä, ja haluaa rap-musiikin avulla kannustaa nuoria löytämään merkityksen sanoille ja hyvälle lukutaidolle.

Heidi Kiviharju, musiikin multitasker ja musiikin- ja laulunopettaja (Sibelius-Akatemian MMus, Metropolia kandidaatti)

Heidi Kiviharju on musiikin multitasker ja koulutettu musiikin- ja laulunopettaja (Sibelius-Akatemian MMus, Metropolia kandidaatti). Hän on erikoistunut kuoroihin ja lauluryhmiin, keskittyen vapaaseen äänenkäyttöön ja turvalliseen oppimisympäristöön. Äänen vapaa ja ergonominen käyttö perustuu ymmärrykseen kehon toiminnasta puhuttaessa ja laulaessa, resonanssin ja ilmanpaineen tarkoituksenmukaiseen käyttöön sekä keinojen löytämiseen äänen säästämiseen ja hallintaan päivän aikana.

Heidi Kiviharju är en mångsysslare inom musiken och utbildad musik- och sångpedagog (Sibelius Akademin MMus, Metropolia kandidatexamen). Hon har specialiserat sig på körer och sånggrupper med fokus på fri röstanvändning och en trygg inlärningsmiljö. Fri och ergonomisk röstanvändning bottnar på en förståelse av hur kroppen fungerar vid tal och sång, på ändamålsenlig användning av resonans och lufttryck och på att hitta sätt att spara på och sköta sin röst under dagens lopp.